Blog

Czy rzeczywiście intensywność jest najważniejsza w treningu?

Jeśli tak jest to łapka w górę u kogo w klubach na poziomie akademii lub pierwszych zespołów jest kontrolowana intensywność u zawodników?

Najważniejszym aspektem treningu jest umiejętne wplecenie wyznaczonej intensywności indywidualnej zawodników w aspekty techniczno taktyczne. Większość trenerów nie wyznacza intensywności bo po prostu nie posiada na ten temat wiedzy oraz urządzeń kontrolujących.

`

Umiejętne i optymalne przygotowanie obciążeń treningowych powinno rozdzielać zawodników minimum na dwa typy:

  • typ szybkościowy
  • typ wytrzymałościowy

Każdy organizm jest inny, każdy powinien trenować z indywidualnymi zakresami obciążeń.

W piłce młodzieżowej gdzie mamy do czynienia z ogromną ilością przestojów z powodu korekt i min. źle zorganizowanej jednostki treningowej jest to dużo trudniejsze niż w piłce seniorskiej.

Wyniki z polskich szkółek i akademii pokazują np. że zawodnicy na treningach biegają ze średnią intensywnością maksymalnie od 2 do 5 km a w meczach od 7 do 10 km.

W związku z tym jednostki treningowe w piłce młodzieżowej należy bezwzględnie wydłużyć z 90 do minimum 120 minut.

Celem przygotowania motorycznego (obciążeń treningowych) w piłce seniorskiej jest wygranie meczu.

Celem przygotowania motorycznego młodego zawodnika jest przygotowanie do piłki seniorskiej ważniejszymi aspektami mogą być koordynacyjne zdolności motoryczne i szybkość, siła, moc czy gibkość. Obciążenia treningowe to tylko ułamek przygotowania merytorycznego i oczywiście niezwykle ważny ale czy najważniejszy?

Jeśli posiadamy zespół słabo przygotowany wytrzymałościowo i szybkościowo to wtedy najważniejsza jest taktyka oparta na posiadanych zasobach ludzkich i ich możliwościach oraz na tym samym jeśli chodzi o przeciwnika.

Ostatnio dodane